Klaudia

Klaudia

2011. jún. 7.

A csend hangjai bAvagy beszélni ezüst, hallgatni arany! Hogyan kell hatékonyan hallgatni?

Ha jó kommunikátorok, sikeres üzletemberek akarunk lenni, legyünk jó hallgatók! (Dale Carnegie)
Iskolás éveinkben megtanulunk, írni, olvasni, beszélni és csak nevelési célból csendben lenni. Nem tanítanak minket meghallgatni, emlékezni arra, amit mások mondanak. Az emberek átlagosan 15-25%-át jegyzik meg annak, amit hallanak, illetve látnak.

Gátló tényezők a jó hallgatásban

  • A hallgatást passzív tevékenységnek fogjuk fel, ami nem serkenti a koncentrálást.
  • Mások véleményének hallgatása gondolkodásmódunkat érinti, ez kényelmetlen lehet.
  • Előítélet
  • Nem hangolódunk rá előre a hallgatásra, így belső zajunk, kizárja, vagy zavarja azt.
  • Már a válaszra koncentrálunk és nem arra, amit mondanak nekünk. (a gondolat sebessége gyorsabb 500 szó/perc, mint a beszédé 100-120 szó/perc)
  • Presztízsünk védelme. Nem merünk kérdezni, ellentmondani, mert félünk státuszunk elvesztésétől, így nem is figyelünk nagyon.

Aktív és passzív hallgatás

Aki aktívan hallgat, szelektálja közben a hallottakat, igyekszik kiragadni a tényeket, érzéseket, vagyis a lényeget, majd beilleszti meglévő tapasztalatai közé. A passzív hallgató szivacsnak hiszi magát, aki felszív mindent, a lényegtelent is, de ebben úgy elfárad, hogy a végén alig emlékszik valamire.

Könnyebb meghallgatni azt, ami érdekel minket, vagyis amit hallani akarunk! Sokkal nehezebb azt meghallani, amit a partner ténylegesen mond, vagy amit nem mond ki.

Mit jelent az aktív hallgatás?

  • pszichológiai gátak ledöntését
  • empátiás készséget ( más ember lelki állapotába beleélés képessége)
  • a verbális és non verbális üzenetek pontos dekódolását
  • a figyelem folytonos jelzését az adó számára
  • tisztázó kérdések használatát (jól értettem, amit mondtál?)
  • Az érzelmek és gondolatok szavakban történő visszatükrözését.

A visszatükrözés legfontosabb formái

1. Parafrázis: fontos tények, gondolatok szó szerinti megismétlése.
Pl.: Tehát azt szeretnéd elérni, hogy…..
Ha jól értem, úgy gondolod, hogy…..

2. Érzelmek visszatükrözése: az adó érzéseinek megnevezése.
Pl.: Úgy látom nyugtalan vagy……
Úgy érzem ez neked kellemetlen……

3. Fontosság elismerése: elfogadás
Pl.: Megértem, hogy ez neked nagyon fontos…..
Nagyra értékelem, hogy….

4. Összegzés: az elhangzottak összefoglalása
Pl.: ha jól értettem, amit mondtál, akkor szerinted……

Rossz hallgatási szokások

  1. Lusta hallgató: aki nem figyel, energiát spórolva. Oka: érdektelenség, vagy fizikai fáradtság.
  2. Áthallgató: csak mímeli a hallgatást, gondolatai messze járnak. (Vigyázat! Könnyű lebukni!)
  3. Külsőségekre koncentráló: a stílusra figyelő, közben magában bíráló, vagy ténylegesen az adó öltözékére, ápoltságára stb. figyelő.
  4. Szorongó, bizonytalan hallgató: félelem attól, aki beszél.
  5. Bevetésre váró: belevág a másik szavába, mert azt várja, hogy ő beszélhessen.
  6. Egocentrikus: saját teljesítményére koncentrál, esetleg saját hibáin kesereg.
  7. Versenyző: csatában érzi magát, keresve a másik hibáját, amire lecsaphat, irányítani akar.

Összegezve

Ha magadra szeretnéd irányítani a figyelmet hallgass el és figyelj. Legyél jó anya, aki mindig meghallgatja gyermekét, segít tisztázni és ezzel megnyugtatni!

Szeretnéd álmaid férfiját vagy nőjét? Ne beszélj, ne nevess, ne hangoskodj! A csendnek hangja van….üzenete, az hogy ÉRDEKES/ÉRTÉKES ember lehetsz!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.