Klaudia

Klaudia

2011. ápr. 18.

Törd össze a poharat!

http://open.salon.com/files/broken_glass1236344652.bmp

...Ekkor megfogtam egy poharat, és az asztal szélére raktam.

Le fog esni - mondta

Pontosan. Azt akarom, hogy lökd le.

Törjek össze egy poharat?

Igen, törjön össze egy poharat. Látszólag egyszerű, mégis nehéz megtenni, mert olyan félelmek rejlenek benne, amelyeket soha nem érthetünk meg igazán.

Mit számít az, ha összetörünk egy olcsó poharat? Hiszen mindenkivel előfordult már - véletlenül.
Törjek össze egy poharat? - kérdezte ismét. - De miért?

Magyarázhatnám - feleltem.- De igazából csak úgy; azért hogy összetörjön.

Érted törjem össze?

Dehogy.

Nézte az üvegpoharat az asztal szélén - és aggódott hogy le fog esni.

"Te azt mondanád, hogy ez egy beavatási szertartás" - gondoltam, és kedvem lett volna kimondani. "Ez a tilos. Az ember nem töröget szándékosan a poharakat. Az éttermekben, és otthon is, mindig nagyon ügyelünk arra, hogy ne tegyük a poharakat az asztal szélére. A világ megköveteli, hogy vigyázzunk a poharakra, nehogy leessenek a földre.

De amikor véletlenül összetörünk egyet, rájövünk, hogy nem is olyan nagy dolog. A pincér közli velünk, hogy "semmi baj" , és én még soha nem láttam, hogy valakivel kifizettettek volna egy összetört poharat. A poharak összetörése hozzátartozik az élethez, és nem okozunk vele nagy kárt magunknak, az étteremnek vagy az ismerőseinknek.

Meglöktem az asztalt. A pohár megingott, de nem esett le.

Vigyázz! - kiáltott fel ösztönösen.

Törd össze a poharat - ismételtem

"Azért törd össze, mert ez egy szimbolikus cselekedet" - gondoltam. "Próbáld megérteni, hogy nekem sokkal fontosabb dolgokat kellett magamban összetörnöm, mint ez a pohár, és most boldog vagyok, hogy megtettem. Gondolj a lelkedben dúló harcra, és törd össze ezt a poharat."

Mert a szüleink megtanítottak arra, hogy vigyázni kell a poharak - és a testek - épségére. Megtanítottak hogy a gyerekkori szenvedély nem teljesülhet be hogy nem szabad szerzeteseket elcsábítani, hogy csodák nincsenek, és hogy nem szokás úgy elutazni, hogy nem tudjuk hova megyünk.
Kérlek, törd össze ezt a poharat - és szabadíts meg bennünket az átkozott előítéleteinktől, és a hülye mániától, hogy mindent meg kell magyarázni, és hogy csak azt merjük megtenni, amit a többiek helyeselnek.

- Törd össze ezt a poharat - kértem mégegyszer.
Mereven a szemembe nézett. Majd lassan végigcsúsztatta a kezét az asztalon, és megfogta a poharat. Aztán egy hirtelen mozdulattal lelökte a földre.


Paulo Coelho A Piedra folyó partján ültem és sírtam...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.